Võrumaa maastik. Valgjärv
Download

Võrumaa maastik. Valgjärv

1916–1917Õli, lõuend66,2 × 83,5 cmEesti KunstimuuseumMaalimisasukoht: Verijärv (Kasaritsa järv) ja selle ümbrus

Valgjärv asub otse Võru külje all ning on Verijärvest kõigest mõnesaja meetri kaugusel. Mägi leidis ka selle motiivi ilmselt jalgsi ringi rännates – ta olevat liikunud maastikul kiirelt ja vilunult. „Kuis võis ta haige olla, kui rännakuil ja motiivide jahil oli raske temaga sammu pidada,“ kirjutab Martin Taevere oma mälestustes. See meenutus on samas kummalises vastuolus kuus-seitse aastat varem Ferdinand Kulli öelduga. Kull rändas toona Normandias koos Konrad Mägiga ning kui ta soovis minna pikemale jalgsimatkale, olevat Mägi öelnud, et ta oma haige seljaga nii pikka „jalutuskäiku“ ei riskeeri ette võtta.

Lõuna-Eestis muutusid tema vaated intiimsetest vaatemängulisteks. Me näeme ridamisi kaadreid, mis on postkaardilikult efektsed ja kaunid. Uute elementidena maastiku vaatamisel kasutab Mägi panoraamset vaatamisviisi ning vaate ülesehitamist horisontaalsete vöödena. Viimast on näha juba ka mitmes Norra vaates, kuid nüüd on niisugune kompositsiooni ülesehitamise viis, kus horisontaalsed maastikuribad kaovad kaugusesse, palju reljeefsemalt esil. Kui Saaremaal andsid tooni pigem värvid, siis nüüd vormid. Me võime rääkida maastiku rütmistamisest, kus olulisel kohal on korduvmotiividena järvesilmad ja teerajad, ent samamoodi aitab maastiku vorme rõhutada see, et need vormid on alasti – neid ei kata mets.

Hetkeks, mil Mägi maalis Lõuna-Eestit, ei olnud veel välja kujunenud väga põhjalikku Lõuna-Eesti kujutamise pildilist traditsiooni. Mägi oli üks esimesi maalikunstnikke, kes sedavõrd põhjalikult seal maalis, pannes seega aluse n-ö lõunaeestiliku maastikukogemuse ehitamisele. Kuna Mägi fookus oli maastiku estetiseerimisel, siis võisid tema maalid mõjutada ka hilisemat Lõuna-Eesti maastikukogemuse kommertsialiseerumist. 1910. aastatel ei müüdud Lõuna-Eestit veel turismisihtkohana, kuid 1930. aastatel juba küll, kusjuures toonastes turismibrošüürides kasutati reklaamides just Mägi maalidelt tuttavat kadreeringut: silmapiiri poole kulgevaid horisontaalseid maastikuvöösid.